Hae yleisten alueiden maankaivutöihin, johtojen ja laitteiden sijoittamiseen sekä alueiden aitaamiseen ja muuhun alueen käyttöön lupaa sähköisesti Lupapiste- palvelusta.
Kadut ja muut yleiset alueet
Asemakaavan mukaisilla kaduilla ja yleisillä alueilla ei saa tehdä katu- ja rakennustöitä ilman kaupungin lupaa.
Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annettu laki
Työstä vastaavan on tehtävä etukäteen ilmoitus kunnalle kadulla tai muulla yleisellä alueella tehtävistä töistä. Vastaavasti kunta voi periä maksun, joka perustuu ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, työmaan laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä sulkemisesta pois yleisestä käytöstä.
Kadulla tai muulla yleisellä alueella tehtäviä töitä ovat mm:
- erilaiset kaivutyöt, kuten putki-, johto- ja kaapelityöt,
- tonttiliittymien rakentaminen,
- muut katualueelle ulottuvat työt, kuten esim. talonrakennustyömaat, siirtolavat tms.
Yleisellä alueella tarkoitetaan tässä asemakaavan mukaista katualuetta, toria tai muuta liikennöitävää aluetta. Toistaiseksi puisto- tai virkistysalueilla tehtävät kaivutyöt eivät kuulu tämän kaivulupaohjeistuksen piiriin vaan niissä tapauksissa on ennen työn aloittamista otettava yhteys aluetta hallinnoivaan tahoon (esim. puisto-/liikuntatoimisto).
Kaivumaksu
Kaivumaksu peritään töistä, joissa kadun tai muun yleisen alueen rakenteita rikotaan. Maksu määräytyy työhön kuluvan ajan sekä kohteen sijainnin mukaan, joka on vastaavasti jaettu kolmeen eri maksuluokkaan. Kaivumaksu sisältää kaivualueen ja työkoneiden käyttöalueen
suojaetäisyydet huomioiden. Työmaata varten muusta tarvittavasta tilasta peritään maksu alueen käyttömaksun mukaisesti.
Perusmaksu sisältää:
- kaivuilmoituksen ja siihen liittyvän materiaalin käsittelyn (mm. liikennejärjestelysuunnitelman tarkastaminen),
- kahden viikon kaivumaksun ja siihen liittyvän työmaa-alueen käyttömaksun,
- katselmus-/valvontakäyntejä kaksi kappaletta (vähintään alku- ja loppukatselmus).
Alueen käyttömaksu
Alueen käyttömaksu peritään töistä, joissa ei rikota kadun tai muun yleisen alueen rakenteita (esim. katualueen vuokraus työmaa-alueeksi). Maksu määräytyy perusmaksun lisäksi kohteen sijainnin, keston ja alueen laajuuden mukaan. Sijainnin mukaan taksa jaetaan kolmeen eri maksuluokkaan, joiden yksikköhinnat määräytyvät voimassa olevan kaupunginvaltuuston/-hallituksen päättämän hinnoittelun mukaisesti (Tonttien hinnoittelu ja luovutusehdot).
Perusmaksu sisältää:
- ilmoituksen ja siihen liittyvän materiaalin käsittelyn (mm. liikennejärjestelysuunnitelman tarkastaminen),
- katselmus-/valvontakäyntejä 2 kappaletta (alku- ja loppukatselmus).
Eri maksuluokkiin kuuluvat alueet selviävät maksuluokkakartasta, joka toimitetaan erikseen hakemuksen saapuessa. Pääpiirteittäin alueet voidaan eritellä seuraavasti:
- maksuluokkaan I kuuluvat kaupungin pääväylät, kokoojakatujen linja-autoreitit, ydinkeskustan kadut sekä em. liittyvät jalkakäytävät ja kevyen liikenteen väylät;
- maksuluokkaan II kuuluvat kaupungin kokoojakadut, asuntokatujen linja-autoreitit ja muut vilkkaimmat katukohteet, teollisuusalueet sekä em. liittyvät jalkakäytävät ja kevyen liikenteen väylät;
- maksuluokkaan III kuuluvat asuntokadut ja muut maksuluokkiin I-II kuulumattomat
kohteet sekä em. liittyvät jalkakäytävät ja kevyen liikenteen väylät.
1 Katu- ja muilla yleisillä alueilla tehtävät työt
1.1 Yleistä
Kunnalla on velvollisuus huolehtia siitä, että kadulla tai yleisellä alueella tapahtuva toiminta ei haittaa sen varsinaista käyttöä tai kadunpitoa eikä vaaranna liikennettä. Samalla varmistetaan, että kuntaomaisuuden arvo säilyy.
1.2 Työstä vastaavan ilmoitusvelvollisuus
Kunnossapitolain 14 a §:n mukaisesti työstä vastaavan on tehtävä kunnalle ilmoitus työstä, jota tehdään katu- ja yleisellä alueella. Ilmoitus tulee tehdä 21 vuorokautta ennen työn aloittamista.
Ilmoitusmenettelyllä kaupunki valvoo yleisillä alueilla tapahtuvia töitä. Työt pyritään rajaamaan tarkasti sekä työ tekemään nopeasti ja turvallisesti niin, että yleisillä alueilla aiheutettu haitta töistä jää mahdollisimman pieneksi.
Työt voidaan aloittaa vasta kun työlle on myönnetty suostumus (jäljempänä katulupa).
1.3 Katuluvan hakeminen
Katulupa tarvitaan mm. seuraaviin töihin
- kaivutyöt katu- tai yleisellä alueella
- kiinteistöjen rakentamis- ja korjaamistyöt, jolloin työmaaksi rajataan osa kadusta tai yleisestä alueesta
- kadulle pystytettävät rakennustelineet
- katu- tai yleiseltä alueelta tapahtuvat nostot
- rakennusmateriaalien ja kuormalavojen säilyttäminen kaduilla
- työmaatilojen säilyttäminen kadulla
Työstä vastaava voi valtuuttaa valtakirjalla katuluvan tekijäksi valvojan, suunnittelijan tai urakoitsijan. Valtuutus ei siirrä työstä vastaavan laissa tarkoitettuja vastuita ja velvoitteita kuntaa kohtaan.
Sijoittaessa katu- ja yleiselle alueelle pysyväisluonteisesti johtoja, rakenteita ja laitteita tarvitaan sijoituslupa. Sijoituslupa tai –sopimus tehdään ennen katuluvan hakemista.
Katulupa- ja sijoituslupahakemus tehdään sähköisesti Lupapiste- palvelussa.
Hakemukseen on liitettävä selvitys, jossa osoitetaan tarvittavassa laajuudessa alueen työnaikainen käyttö, työn kesto, työssä käytettävien laitteiden ja rakenteiden sijoitus, tilapäinen liikennejärjestely kaikki liikennemuodot huomioon ottaen sekä työstä vastaava henkilö ja työn suorittaja.
Tämän lisäksi kunta voi vaatia muitakin asiakirjoja ja selvityksiä ilmoituksen käsittelemiseksi.
1.4 Kunnan oikeus antaa määräyksiä ja yhteensovittaa työt
Kunnossapitolain 14 b §:n mukaisesti kunta voi antaa katulupahakemuksen ja sen perusteella tehtävän katuluvan johdosta työn suorittamiselle määräyksiä, jotka ovat tarpeen työstä mahdollisesti liikenteen sujuvuudelle, turvallisuudelle ja esteettömyydelle, kadulla ja yleisellä alueella sijaitseville johdoille ja laitteille sekä kadun ja yleisen alueen rakenteille aiheutuvan haitan ja vahingon vähentämiseksi.
2 Katulupa maksuluokat ja valvontamaksu
2.1 Valvontamaksun peruste
Kunnalla on kunnossapitolain 14 a §:n ja 14 b §:n mukaan oikeus periä maksu katu- ja muilla yleisillä alueilla tehtävien töiden ilmoituksen tarkistamisesta ja töiden valvonnasta aiheutuneista kustannuksista. Samoin kunta voi periä maksun kadun ja yleisen alueen tilapäisestä rajaamisesta työmaana pois yleisestä käytöstä. Maksun perusteena on aika, alueen laajuus ja alueen keskeisyys.
2.2 Kaivumaksu
Kaivumaksu peritään töistä, joissa kadun tai muun yleisen alueen rakenteita rikotaan. Maksu määräytyy työhön kuluvan ajan sekä kohteen sijainnin mukaan, joka on vastaavasti jaettu kolmeen eri maksuluokkaan. Kaivumaksu sisältää kaivualueen ja työkoneiden käyttöalueen suojaetäisyydet huomioiden. Työmaata varten muusta tarvittavasta tilasta peritään maksu alueen käyttömaksun mukaisesti.
Perusmaksu sisältää:
- kaivuilmoituksen ja siihen liittyvän materiaalin käsittelyn (mm. liikennejärjestelysuunnitelman tarkastaminen),
- kahden viikon kaivumaksun ja siihen liittyvän työmaa-alueen käyttömaksun,
- katselmus-/valvontakäyntejä kaksi kappaletta (vähintään alku- ja loppukatselmus).
2.3 Alueen käyttömaksu
Alueen käyttömaksu peritään töistä, joissa ei rikota kadun tai muun yleisen alueen rakenteita (esim. katualueen vuokraus työmaa-alueeksi). Maksu määräytyy perusmaksun lisäksi kohteen sijainnin, keston ja alueen laajuuden mukaan. Sijainnin mukaan taksa jaetaan kolmeen eri maksuluokkaan.
Perusmaksu sisältää:
- ilmoituksen ja siihen liittyvän materiaalin käsittelyn (mm. liikennejärjestelysuunnitelman tarkastaminen),
- katselmus-/valvontakäyntejä kaksi kappaletta (alku- ja loppukatselmus).
2.4 Maksuluokat
Eri maksuluokkiin kuuluvat alueet selviävät maksuluokkakartasta, joka toimitetaan erikseen hakemuksen saapuessa.
Pääpiirteittäin alueet voidaan eritellä seuraavasti kolmeen maksuluokkaan (ML):
- ML 1 kuuluvat kaupungin pääväylät, kokoojakatujen linja-autoreitit, ydinkeskustan kadut sekä em. liittyvät jalkakäytävät ja kevyen liikenteen väylät;
- ML 2 kuuluvat kaupungin kokoojakadut, asuntokatujen linja-autoreitit ja muut vilkkaimmat katukohteet, teollisuusalueet sekä em. liittyvät jalkakäytävät ja kevyen liikenteen väylät;
- ML 3 kuuluvat asuntokadut ja muut maksuluokkiin I-II kuulumattomat kohteet sekä em. liittyvät jalkakäytävät ja kevyen liikenteen väylät.
2.5 Työaika
Jokaiselle työlle määritetään katuluvassa työaika (aloitus ja lopetus). Työaika myönnetään hakijan hakemuksessa ilmoittaman arvioidun työajan perusteella. Lupa-aikaa ei voida myöntää anotun mukaisena, jos kohteeseen on aiemmin myönnetty toinen katulupa samalle ajalle tai haettu työaika on alkanut ennen luvan myöntämistä. Tällaisissa tapauksissa lupatarkastaja määrittelee katulupaan työajan / katuluvan voimassaoloajan. Lupaehdoissa määritellään lisäksi tarvittavista, hakijan tilattavista katselmuksista.
Työstä vastaavan tulee ilmoittaa työn alkamisesta viimeistään edeltävänä työpäivänä katuluvan myöntäjälle. Mikäli aloitusilmoitusta ei tehdä lainkaan tai se tehdään myöhässä, katsotaan työ aloitetuksi luvan voimassa olon alkamisesta.
Työstä vastaavan tulee ilmoittaa työn päättymisestä viimeistään seuraavana työpäivänä katuluvan myöntäjälle. Työaika päättyy, kun työalue on liikennöitävässä kunnossa, työmaan loppusiivous tehty, tilapäinen liikennejärjestely purettu ja katu on lopullisesti päällystetty sidotulla kerroksella sekä viher-, yms. työt tehty. Mikäli työn päättymisilmoitusta ei tehdä luvan voimassaoloaikana ja työ päättyneeksi luvan voimassaolon päättymiseen.
2.6 Aluevaraus
Luvan hakija ilmoittaa katulupahakemuksessa työhön vuorokaudessa tarvittavan alueen laajuuden. Mikäli alueen laajuus poikkeaa ilmoitetusta, käytetään työn valvojan toteamaa aluetta. Työalue muodostuu rajatusta yhtenäisestä alueesta, yhdestä tai useammasta alueen osasta, yhdestä tai useammasta alueen osasta sekä näihin liittyvistä kaappi-, pylväs-, jatkos- yms. kaivannoista.
2.7 Muut ilmoitukset ja luvat
Työstä vastaava on velvollinen huolehtimaan, että katuluvan mukaiselle työlle on saatu muut tarvittavat luvat.
2.8 Takuuaika
Katuluvan alaisen työn takuuaika on kaksi (2) kalenterivuotta työn päättymisestä. Työn takuutarkastus tehdään sulan maan aikana.
3 Kaivutöissä noudatettavat määräykset ja ohjeet
3.1 Yleiset ohjeet
Kaivantolinjan tai kaivannon sijoittuminen katualueella tai maastossa on selvittävä suunnitelmista kiistattomasti. Suunnitelmamuutoksista on ilmoitettava valvojalle.
Ennen kaivutyön aloittamista on hakijan selvitettävä muiden yritysten ja laitosten maanalaiset sekä maanpäälliset johdot, laitteet ja rakenteet kustannuksellaan. Hakijan on myös huolehdittava riittävästä sijoitusetäisyydestä niihin.
Rakentamisen yhteydessä asennetut tai siirretyt maanalaiset ja yläpuoliset johdot ja laitteet tulee kartoittaa. Johtojen suojauksessa tulee noudattaa SFS-5608 (maahan asennettavat kaapelin suojaukset ja varoitusnauhat) mukaisia määräyksiä. Johtojen suojauksessa tulee noudattaa syksyllä 2017 voimaan astunutta standardia SFS-EN-50520 (maahan asennettavat kaapelin suojaukset ja varoitusnauhat) mukaisia määräyksiä.
Hakijan on kustannuksellaan siirrettävä sijoittamansa kaapelit, putket sekä johdot, jos kaupungin etu myöhemmin niin vaatii.
Ennen työhön ryhtymistä on pidettävä luvassa määritelty katselmus. Tarvittaessa katselmuksesta on tehtävä pöytäkirja, josta on toimitettava kopio työn valvojalle.
Töiden vaikutuspiirissä oleville kiinteistöille on ilmoitettava melu- ja liikennehäiriöistä. Poikkeuksellisille työskentelyajankohdille on anottava lupa ympäristövalvonnasta.
Työalue ja etenkin siihen liittyvät toiminnot on rajoitettava mahdollisimman pienelle alueelle, jolloin liikenteelle aiheutettu haitta jää mahdollisimman vähäiseksi.
Ylimääräisten maamassojen varastointi työalueella on kielletty. Massoja voidaan varastoida työalueella vain kaivannon päivittäisessä täytössä käytettävä määrä.
Työalueen ympäristö on pidettävä siisteinä ja kaivumaiden, roskien yms. materiaalin kulkeutuminen ympäristöön on estettävä.
Mikäli työ estää normaalin koneellisen talvikunnossa- ja puhtaanapidon, on luvan saajan huolehdittava työalueeseen liittyvän kadun talvikunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kun kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitolaissa säädetään.
Rakennustyö suoritetaan yhdyskuntatekniikan valvonnassa. Työn aloitus sekä valmistuminen ilmoitetaan Lupapiste.fi
3.2 Kaivutöissä noudatettavat asiakirjat
- InfraRYL 2010. Infrarakentamisen yleiset laatuvaatimukset, osa 1 Väylät ja alueet ja Osa 2 Järjestelmät ja täydentävät osat; Rakennustietosäätiö RTS
- Asfalttiurakan asiakirjat 2012 , työselostus; Suomen Kuntaliiton ohjeita
- Asfalttinormit 2017; PANK ry
- Kunnallisteknisten töiden yleinen työselitys KT 02; Suomen kuntaliiton ohjeita
- Kaapelikaivantotyöt, yleinen työselostus 1999; Suomen kuntaliiton ohjeita
- Tilapäiset liikennejärjestelyt katualueella; Suomen kuntatekniikan yhdistyksen julkaisuja 2013:1
- Betoni- ja luonnonkivituotteet päällysterakenteena; (SKTY) 1997; SKTY n:o 14
- Rakennusurakan yleiset sopimusehdot; YSE 1998
- Viherrakentamisen yleinen työselitys VRT’11, Viherympäristöliitto ry 2011
- Kaapelin suojauksessa käytetään standardia SFS-EN-50520.
3.3 Kaivu- ja täyttötyöt
Kaivantotyöt tehdään InfraRYL 2010 Infrarakentamisen yleiset laatuvaatimukset, Osa 1 Väylät ja alueet ja Osa 2 Järjestelmät ja täydentävät osat mukaisesti. InfraRYL -sarjan muita osia noudatetaan soveltuvin osin.
Kaivu ja täyttö on tapahduttava kadun rakennekerroksia sekoittamatta.
Kadun rakennekerrokset tehdään katusuunnitelmien tai olemassa olevien rakennekerrosten mukaisesti.
Katualueelle ei saa asentaa lämmöneristeitä.
Pyydettäessä on toimitettava kiviainesten seulontatulokset.
Asennettaessa kunnallisteknisiä johtoja tai putkikanaaleja, tulee asfaltoidut pää- ja kokoojakadut mahdollisuuksien mukaan pyrkiä alittamaan tunkkaamalla, poraamalla tai muulla ”no dig”- menetelmällä.
Kaivanto on täytettävä kerroksittain sekä riittävän tehokkaalla tärylevyllä siten, että päällysteen alapuolisten kerrosten on ennen lopullista päällystettä täytettävä kadulle asetetut kantavuusvaatimukset.
Kaupungilla on oikeus suorittaa kohteessa kantavuusmittauksia. Työstä aiheutuneet kustannukset laskutetaan kaivuluvan saajalta, mikäli kantavuusarvot eivät täytä vaatimuksia. Pyydettäessä on toimitettava kantavuusmittaustulokset. Päällystetyillä alueilla kaivanto on heti täyttötyön jälkeen päällystettävä tilapäisellä sidotulla paikkausmassalla ja muilla yleisillä alueilla ympäristöä vastaavalla materiaalilla.
Väliaikaisella materiaalilla on sama tasaisuusvaatimus kuin kaivantoa ympäröivällä kulutuskerroksella.
Lopulliset päällystekerrokset on tehtävä mahdollisimman pian, kuitenkin kuuden viikon kuluessa kaivutyön valmistumisesta. Jäätyneen maan aikana tehdyn kaivutyön lopullinen päällyste on tehtävä 30.6. mennessä.
Mikäli hakija laiminlyö työnaikaisen työkohteen hoidon siten, että siitä aiheutuu liikenneturvallisuusriski on tienpitäjällä oikeus hakijan kustannuksella suorittaa tarvittavat toimenpiteet.
3.4 Asfaltointi
Päällystystyön yhteydessä asfalttipäällysteen reunat leikataan suoriksi ajoradoilla vähintään 0,5 m ja muilla alueilla vähintään 0,2 m kaivannon kantavan reunan yli. Mikäli kaivannon reuna on sortunut aiheuttaen ryöstöjä, leikataan asfaltin reuna edellä kuvatulla tavalla suoraksi vähintään 0,5 m ryöstöä pitemmältä matkalta. Jos peräkkäisten ryöstöjen etäisyys toisistaan on alle 3 m, leikataan näiden väli samalle leveydelle. Päällystesaumojen tulee olla kadun suuntaisia tai kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden ja niiden on oltava suoria. Kapein päällystettävän alueen leveys on 1 m.
Jalkakäytävillä, korokkeilla ja kevytliikenneväylillä päällystys suoritetaan koko väylän leveydeltä.
Mikäli päällysteen reunan leikkauksen jälkeen kaivannon viereen jää alle 10 m2 suuruisia erillisiä saarekkeita vanhaa päällystettä, on nämä alueet päällystettävä uudelleen kaivannon päällystyksen yhteydessä. Epäselvissä tapauksissa lisäohjeita antaa luvan myöntäjä.
3.5 Vihertyöt
Ennen viheralueilla suoritettavia kaivutöitä pidetään kaivuluvassa määritelty katselmus, jossa on mukana edustaja kiinteistökeskuksen ulkoalueiden kunnossapidosta.
Katselmuksessa määritellään kasvillisuuden suojaustoimenpiteet ja mahdollinen kasvillisuuden poisto tai siirto, välivarastointi sekä uudelleen istutus.
Erityistä huomiota kiinnitetään katu- ja puistopuiden suojaamiseen, tarvittavat hoitoleikkaukset tekee ammattitaitoinen puutarhuri/arboristi.
Viheralueiden rakenne- ja pintakerrokset tehdään alkuperäisiä rakenteita vastaaviksi, välittömästi työmaan muiden töiden valmistuttua.
Kasvualustan laatu ja määrä määritellään työmaakatselmuksessa. Puutteellisesta tiivistämisestä johtuvat korjaukset tehdään ensimmäisen talven jälkeen.
3.6 Työn dokumentointi
Työ on dokumentoitava luotettavasti kartoituksella ja valokuvin, joista ilmenee työn vaaditut tiedot. Tiedot on tarvittaessa toimitettava Lupapisteeseen. Mikäli dokumentointia on laiminlyöty, voidaan vaatia työstä vastaavaa kustannuksellaan avaamaan työalueen rakenteita siten, että työ ja lupaehtojen noudattaminen voidaan todentaa kattavasti. Tämän jälkeen todetaan töiden laatu ja sovitaan jatkotoimenpiteistä. Jos työn laadussa ei ole huomautettavaa, saa työstä vastaava sulkea rakenteet. Kustannuksista vastaa työstä vastaava. Jos työstä vastaava ei suostu avaamaan rakenteita, voidaan avata rakenteita tarpeellisilta osin ja laskuttaa katuluvan mukaisista toimenpiteistä työstä vastaavaa. Kohteessa pidetään uusi loppu-/vastaanottotarkastus, kun rakenteet ja kohde on saatettu lupaehtoja vastaavaan lopputilaansa.
3.7 Vahingonkorvausvastuu
Kunnan suorittama valvonta ei poista työstä vastaavan ja työn toteuttajan vahingonkorvausvastuuta.
Katuluvan mukaisesta työstä vastaava on vastuussa kustannuksellaan kaikesta haitasta ja vahingosta, joka työstä aiheutuu tai on aiheuttanut kadun tai yleisen alueen rakenteille, kaapeleille, johdoille, rakennelmille tai laitteille, tienkäyttäjille ja kolmannelle osapuolelle. Työstä vastaava on vastuussa katuluvan tarkoittamasta työstä johtuvista vahingoista yleisen alueen rakenteille tai kolmansille osapuolille takuuaikana. Korvausvastuu ei rajoitu katuluvan takuuaikaan, mikäli vahinko havaitaan takuuajan päätyttyä, eikä sitä ole ollut mahdollista havaita takuukatselmuksessa.
Aiheeseen liittyvät
Vikailmoitukset ›
Ilmoita katujen, katuvalojen, kaupungin kiinteistöjen, puistojen, leikkipaikkojen, liikuntapaikkojen, sähkön jakelun, veden jakelun tai viemäriverkoston häiriöistä ja vioista.