1 Katu- ja muilla yleisillä alueilla tehtävät työt
Kaupungin omistamilla katu- ja viheralueilla tehtävät kaivutyöt tai liikennejärjestelyjä vaativat toimenpiteet työn suorittamiseen ovat luvanvaraisia töitä. Aluevaraukset jonkin työsuorituksen tekemiseen ovat myös katuluvan mukaisia töitä. Kunnalla on velvollisuus huolehtia siitä, että kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa liikenteelle ja kadunpidolle. Työn liikenneturvallinen tekeminen edellyttää hyvää liikenteenohjaussuunnitelmaa ja sen noudattamista. Työmenetelmiksi pyritään valitsemaan tekniikka, joka aiheuttaa mahdollisimman vähän katuomaisuuden arvon alentumista.
Kunnalla on oikeus yhteensovittaa kadulla tai yleisillä alueilla tehtäviä töitä ja tapahtumia.
1.1 Lakiperusteet
Tämän julkaisun määräykset ja ohjeet perustuvat kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annettuun lakiin (669/1978) 14 a §:ään ja alueidenkäyttölain (132/1999) 84 §:ään sekä tieliikennelakiin (720/2018) ja valtioneuvoston asetukseen liikenteenohjauslaitteiden käytöstä, VnA 379/2020.
1.2 Katulupaehdot
Ehtona kaduilla ja muilla yleisillä alueilla tehtäviin töihin on, että työt tehdään noudattaen Valkeakosken kaupungin kaduille ja muille yleisille alueille annettuja määräyksiä ja ohjeita. Hakiessaan katulupaa ja sen saatuaan luvan hakija sitoutuu määräyksien ja ohjeiden noudattamiseen ja hyväksyy, että luvan myöntäjällä on oikeus keskeyttää työmaa, mikäli ehtoja ei noudateta.
1.3 Luvan käsittely
Kunnossapitolain 14 a §:n mukaisesti työstä vastaavan on tehtävä kunnalle ilmoitus työstä, jota tehdään katu- ja yleisellä alueella. Ilmoitus tulee tehdä 21 vuorokautta ennen työn aloittamista.
Työ voidaan aloittaa heti, kun kunta on antanut suostumuksen työn aloittamiseen. Jos kunta ei ole käsitellyt katulupahakemusta 21 vuorokauden kuluessa, työ voidaan kuitenkin aloittaa. Ilmoitukseen on liitettävä selvitys, jossa osoitetaan tarvittavassa laajuudessa alueen työnaikainen käyttö, työn kesto, työssä käytettävien laitteiden ja rakenteiden sijoitus, tilapäinen liikennejärjestely kaikki liikennemuodot huomioon ottaen, sekä työstä vastaava henkilö.
Kunta voi antaa ilmoituksen johdosta työn suorittamisesta määräyksiä, jotka ovat tarpeen työstä mahdollisesti liikenteen sujuvuudelle, turvallisuudelle ja esteettömyydelle, kadulla ja yleisellä alueella sijaitseville johdoille ja laitteille sekä kadun ja yleisen alueen rakenteille aiheutuvan haitan ja vahingon vähentämiseksi. Työalueen käyttö muuhun kuin katulupahakemuksessa ilmoitettuun tarkoitukseen on kielletty.
Tarkastus- ja valvontamaksu pitää sisällään kohteen aloitus- ja lopetuskatselmuksen sekä yhden välikatselmuksen.
1.4 Kaduilla ja yleisillä alueilla tehtävistä töistä perittävien maksujen määräämisen periaatteet sekä hallinnolliset pakkokeinot
Kunnalla on kunnossapitolain 14 a §:n ja 14 b §:n mukaan oikeus periä maksu katu ja muilla yleisillä alueilla tehtäviä töitä koskien ilmoituksen tarkistamisesta ja töiden valvonnasta aiheutuneista kustannuksista. Samoin kunta voi periä maksun kadun ja yleisen alueen tilapäisestä rajaamisesta työmaana pois yleisestä käytöstä. Maksun perusteena on aika ja alueen laajuus.
Kunnossapitolain 16 §:n 1 momentin mukaan, jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen määräysten vastaisesti taikka lyö laimin tässä laissa säädetyn tai sen nojalla annettuun määräykseen perustuvan velvollisuuden, kunnan valvontaviranomainen voi velvoittaa hänet täyttämään velvollisuutensa sakon uhalla tai uhalla, että kunta tekee tekemättä jätetyn työn hänen kustannuksellaan. Samoin voidaan niskoittelijaa, jos erityiset syyt sitä vaativat sakon uhalla kieltää joitain tekemästä.
Jos tarkastus- tai valvontatehtävät johtuvat ilmoitusvelvollisuuden, laissa säädetyn tai lain nojalla annettuun määräykseen perustuvan velvollisuuden laiminlyönnistä, peritään asian käsittelystä aiheutuneet kulut työstä vastaavalta. Velvoiteasiassa tehdystä päätöksestä peritään asian käsittelystä aiheutuneet kulut korvaava maksu.
Kunnossapitolain 16 §:n 4 momentin mukaan, jos laiminlyönnistä aiheutuu välitöntä vaaraa turvallisuudelle, kunnan valvontaviranomaisen alaisella viranhaltijalla on oikeus välittömästi ryhtyä toimenpiteisiin vaaran poistamiseksi. Tällaisesta toimenpiteestä aiheutuneet kustannukset voidaan periä kunnan valvontaviranomaisen päätöksen mukaisesti siltä, jonka toiminnasta tai laiminlyönnistä vaara on aiheutunut.
Kunnan valvontaviranomaisen suorittama valvonta ei poista työstä vastaavan ja työn suorittajan vahingonkorvausvastuuta aiheuttamiensa vahinkojen osalta.
2 Katu- ja sijoituslupa
Katulupa- ja sijoituslupahakemus tehdään sähköisesti Lupapiste- palvelussa.
2.1 Sijoituslupa
Sijoittaessa katu- ja yleiselle alueelle pysyväisluonteisesti johtoja, rakenteita ja laitteita tarvitaan sijoituslupa. Sijoituslupa tai –sopimus tehdään ennen katuluvan hakemista.
- Sijoituslupamaksu 240,00 €.
Yksi sijoituslupa sisältää max. suunnitelmakartan 1:1000, koko A3. Lisäksi suunnitelmia tulee tarvittaessa täydentää yleiskartoilla, valokuvilla tai vastaavilla.
Pienimuotoisten laitteiden, kuten kiinteistön sähkö- ja telejohtojen sijoitus- ja liitostöissä voidaan sijoituslupaa hakea katulupahakemuksen yhteydessä. Asia on tarkistettava kunnalta ennen katulupaa haettaessa.
Sijoitusluvan tarve on selvitettävä riittävän ajoissa. Sijoituslupahakemus tulee tehdä kuntaan vähintään 8 viikkoa ennen työn aloittamista. Sijoituslupa ei oikeuta aloittamaan töitä kaduilla tai muulla yleisellä alueella ilman varsinaista katulupaa.
2.2 Katulupa
Katulupahakemuksessa ilmoitetaan mm. seuraavat tiedot:
- luvan hakija, joka vastaa lupaehdoista
- luvan hakijan vastuullinen yhteyshenkilö
- kaivantotyöstä vastaava henkilö
- laskutustiedot
- työkohteen tiedot
- mahdollisesti yhteiskaivu
- työaika
- aluevaraus, eli tarvittava työtila vuorokaudessa
- suunnitelmakartta / työssä käytettävien laitteiden ja rakenteiden sijoitus
- sijoituslupa.
Tämän lisäksi kunta voi vaatia muitakin asiakirjoja ja selvityksiä ilmoituksen käsittelemiseksi.
2.3 Katulupamaksut ja ylimääräinen valvontakäynti
Katuluvasta peritään aina 100,00 €:n suuruinen tarkastus- ja valvontamaksu. Kaduilla ja muilla yleisillä alueilla tehtävistä töistä perittävien maksujen perusteena on aika sekä työalueen laajuus. Katulupamaksu peritään Valkeakoskella yhden maksuluokan mukaan.
Alueen käyttömaksu / vuorokausi:
- Alle 60m²: 25,00 €
- 60-120m²: 50,00 €
- Yli 120m²: 85,00 €.
Alueen käyttömaksuun lisätään arvonlisävero 25,5%.
Työalueeksi lasketaan työn tarvitsema alue mukaan lukien työn tarvitsema liikennejärjestelyalue. Liikennejärjestelyalueeksi tarkoitetaan aluetta, joka tarvitaan työmaa-ajoneuvojen kulkuun ja jolla samalla rajataan alueen varsinaista käyttötarkoitusta varten.
Alueen käyttömaksua ei peritä, jos työ tehdään sellaisen kadunrakentamisen liittyvän työn yhteydessä, jossa Valkeakosken kaupungin yhdyskuntatekniikka on rakennuttaja.
Poikkeuksena ovat liikenteelle vähäistä haittaa aiheuttavat työt yleisellä alueella (esim. nostot, lavat jne.), joista peritään ainoastaan alueen käyttömaksu.
Ylimääräisestä tarkastus- ja valvontatyöstä peritään maksua
Jos ylimääräinen valvontakäynti joudutaan tekemään normaalin työajan ulkopuolella, peritään edellä mainittu valvontamaksu kaksinkertaisena. Mikäli ylimääräinen valvontakäynti johtuu kolmannen osapuolen aiheettomasta ilmoituksesta, ylimääräistä valvontamaksua ei peritä. Kolmansien osapuolien tekemien aiheellisten ilmoitusten perusteella tehtyjen ylimääräisten valvontakäyntien osalta valvontamaksu peritään edellä mainitun taksan mukaisesti.
Mikäli katuluvassa määritettyä työtä ei suoriteta lainkaan, laskutetaan lupapäätökseen liittyvä tarkastusmaksu.
2.4 Laiminlyöntimaksut
Mikäli työmaan tekemillä liikennejärjestelyillä, kaivannon suojaamatta jättämisellä tai muilla toistuvilla laiminlyönneillä aiheutetaan vaaraa liikenneturvallisuudelle, voidaan työmaa keskeyttää sekä asettaa sakko. Ensimmäisestä havaitusta puutteesta tai laiminlyönnistä luvan myöntäjä antaa kirjallisen huomautuksen. Toisesta puutteesta tai laiminlyönnistä seuraa 500,00 € sakko ja tätä seuraavista puutteista tai laiminlyönneistä 1000,00 € sakko.
Mikäli kaivutyö toteutetaan alle viisi (5) vuotta kadun tai yleisen alueen rakentamisen tai päällystämisen jälkeen, peritään työkohteesta ylimääräinen ja kertaluonteinen käyttömaksu (5000,00 €).
Viranomaiselle aiheutuneita ylimääräisiä kuluja tarkastus- ja valvontatyöstä voidaan periä esimerkiksi tilanteessa, jossa loppukatselmuksessa sovitut korjaus- ja viimeistelytyöt ovat sovitun päivämäärän jälkeen vielä tekemättä ja kohteessa joudutaan tekemään tarkastus- ja valvontatyötä. Sovitun päivämäärän jälkeen tekemättömistä töistä voidaan kirjallisesta kehotuksesta ja määräyksestä määrätä vähintään 150,00 euron ja enintään 1500,00 euron tarkastus- ja valvontamaksu riippuen valvonta-asian käsittelyyn kuluneesta työmäärästä (perusteena 87,00 € /tunti /hlö), pienin veloitettava maksu on yksi (1) tunti. Takuutarkastuksessa seuranneista korjauskehotuksista aiheutuneet kustannukset peritään valvonta-asian käsittelyyn liittyneen työmäärän perusteella.
Ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä (luvaton työ) sekä lupaehtojen noudattamatta jättämisestä (esim. sopimatta jääneistä aloitus- ja loppukatselmuksista) peritään ylimääräinen laiminlyöntimaksu 500,00 €.
2.5 Työaika
Ennen työhön ryhtymistä pidetään aina aloituskatselmus ja työn valmistuttua loppukatselmus. Katulupalaskutus tehdään aloituskatselmuksen ja hyväksytyn loppukatselmuksen väliseltä ajalta. Luvan saaja huolehtii katselmusajankohtien sopimisesta. Työmaa kirjataan alkaneeksi valvojan toimesta vasta aloituskatselmuksen jälkeen. Työmaa ei ole alkanut vielä pelkän kuntaan saapuneen ilmoituksen myötä, vaan aloituskatselmus tulee pitää jokaisen työmaan osalta.
Kunta voi tietyissä tapauksissa määrätä työn aloitettavaksi ilman aloituskatselmusta, jos tehtävä työ ei sitä edellytä.
Talven ajaksi keskeytyneistä työmaista ei peritä katulupamaksua. Töiden talvikauden ajaksi sääolosuhteiden takia, tulee liikennöitävät alueet päällystää tilapäisellä päällysteellä ja saattaa liikennöitävään kuntoon. Päällysteiden kuntoa tulee seurata töiden ja keskeytysten aikana. Käyttömaksu jatkuu talvikauden jälkeen ja päättyy hyväksyttyyn loppukatselmukseen. Työmaan jatkumisajankohdasta talvikauden jälkeen on välittömästi ilmoitettava Lupapisteen kautta kunnan valvojalle. Mikäli jatkumispäivämäärää ei ilmoiteta, voi kunnan valvoja merkitä jatkumispäivän sille päivämäärälle, milloin työmaa on todettu jatkuneeksi. Talvikausi katsotaan päättyneeksi 30.4. mennessä.
2.6 Takuuaika
Takuuaika on kaksi (2) vuotta. Takuuaika alkaa hyväksytystä vastaanottotarkastuksesta, kun kaikki viimeistelytyöt on tehty, kunnan ja työstä vastaavan yhdessä hyväksytty loppukatselmus pidetty ja työ vastaanotettu.
Työn takuutarkastus suoritetaan sulan maan aikana. Takuutarkastuksen yhteydessä havaituista puutteista toimitetaan korjauskehotukset kyseisen kohteen työstä vastaavalle toimenpiteitä varten. Työstä vastaavalla on ilmoitusvelvollisuus takuutarkastuksen aiheuttaman korjauskehotuksen perusteella tehtävän työn ajankohdalle ja työn suorituksessa käytettävälle tilapäiselle liikennejärjestelylle. Kunnalla on mahdollisuus määrätä em. töiden suorittamiselle määräyksiä ja ehtoja.
Takuuaikana korjauskehotuksen saanut kohde tarkistetaan uudelleen viimeistään kehotusta seuraavana kalenterivuonna. Takuuaikana todettujen korjauskehotusten toimenpidevelvollisuus ei ole sidoksissa alkuperäisen työn takuuajan päättymiseen, mikäli puute on huomattu takuuajan sisällä.
Mikäli korjauksia ei ole toteutettu tai ne on tehty puutteellisesti, siirtyvät korjaustyöt kunnan katujen kunnossapidosta vastaavalle organisaatiolle, joka teetättää tarvittavat korjaukset työstä vastaavan kustannuksella. Korjaukset on tehtävä annettujen aikamääreiden sisään luvan myöntäjän määrittelemään takarajaan mennessä. Takuutarkastuksista seuranneista korjauskehotuksista aiheutuneet valvontakulut peritään valvonta-asian käsittelyyn liittyneen työmäärän perusteella (87,00 € / tunti / hlö, alv. 0%).
3 Kaivutöissä noudatettavat määräykset ja ohjeet
3.1 Noudatettavat asiakirjat
- Tämä julkaisu
- Rakennusurakan yleiset sopimusehdot, YSE 1998
- InfraRYL 2024. Infrarakentamisen yleiset laatuvaatimukset, Päällys ja pintarakenteet (2017) ja Maa-, pohja- ja kalliorakenteet (2018)
- Kunnallisteknisten töiden yleinen työselitys KT 02; Suomen kuntaliiton ohjeita
- Tilapäiset liikennejärjestelyt katualueella; Suomen kuntatekniikan yhdistyksen julkaisuja 2013:1
- Asfalttiurakan asiakirjat 2018 , työselostus; Suomen Kuntaliiton ohjeita
- Betoni- ja luonnonkivituotteet päällysterakenteena; (SKTY) 1997; SKTY n:o 14
- Viheralueiden hoito VHT 14 – Hoidon laatuvaatimukset, Viherympäristöliitto ry:n julkaisu
- Viherrakentamisen yleinen työselitys VRT’11, Viherympäristöliitto ry 2011
- Kaapelikaivantotyöt, yleinen työselostus 1999; Suomen kuntaliiton ohjeita
- Kaapelin suojauksessa käytetään standardia SFS-EN-50520.
3.2 Kaduilla ja muilla yleisillä alueilla tehtävien töiden yleiset määräykset ja ohjeet
Katulupaan liittyvien töiden osalta annetaan seuraavat määräykset ja ohjeet:
- Työalueen käyttö muuhun kuin katulupahakemuksessa ilmoitettuun tarkoitukseen on kielletty.
- Työalue on eristettävä aukottomasti suoja-aidoilla, suoja-aidat tulee varustaa heijastavalla materiaalilla. Pimeään aikaan työalue on varustettava keltavilkuilla ja tarvittaessa punaisella sulkuvalolla.
- Mainosten kiinnittäminen sulkulaitteisiin, työmaa-aitaan yms. on kielletty.
- Työkohteissa on oltava erillinen tiedotustaulu, josta selviää työn tarkoitus, kestoaika, työmaan vastuuhenkilöt ja yhteystiedot (24 / 7).
- Töiden vaikutuspiirissä oleville kiinteistöille on ilmoitettava työstä aiheutuvista haitoista sekä häiriöistä.
- Työalue ja etenkin siihen liittyvät toiminnot on rajoitettava mahdollisimman pienelle alueelle.
- Ylimääräisten maamassojen ja materiaalien varastointi on työalueella kielletty. Maamassoja voidaan varastoida työalueella vain kaivannon päivittäisessä täytössä tarvittava määrä.
- Työalueen ja mahdollisen varastoalueen ulkopuolella ei saa varastoida mitään.
- Mikäli työ estää normaalin koneellisen talvikunnossa- ja puhtaanapidon, työstä vastaavan on huolehdittava talvikunnossa- ja puhtaanapidosta, siten kun laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta säädetään.
- Katuluvan mukaisen työn rakennuttajan, työstä vastaavan tai työn suorittajan on sallittava katulupaehtojen noudattamista valvovalle kunnan edustajalle esteetön pääsy työalueelle.
- Ennen kaivutyön aloittamista on hakijan selvitettävä muiden yritysten ja laitosten maanalaiset sekä maanpäälliset johdot, laitteet ja rakenteet kustannuksellaan. Hakijan on myös huolehdittava riittävästä sijoitusetäisyydestä niihin.
- Hakijan on kustannuksellaan siirrettävä sijoittamansa kaapelit, putket sekä johdot, jos kaupungin etu myöhemmin niin vaatii.
- Työalueen ympäristö on pidettävä siisteinä ja kaivumaiden, roskien yms. materiaalin kulkeutuminen ympäristöön on estettävä.
- Töiden vaikutuspiirissä oleville kiinteistöille on ilmoitettava melu- ja liikennehäiriöistä. Poikkeuksellisille työskentelyajankohdille on anottava lupa ympäristövalvonnasta.
3.3 Kaivu- ja täyttötyöt
Kaivantotyöt tehdään InfraRYL 2010 Infrarakentamisen yleiset laatuvaatimukset, Osa 1 Väylät ja alueet ja Osa 2 Järjestelmät ja täydentävät osat mukaisesti. InfraRYL-sarjan muita osia noudatetaan soveltuvin osin.
Asennettaessa kunnallisteknisiä johtoja tai putkikanaaleja, tulee asfaltoidut pää- ja kokoojakadut mahdollisuuksien mukaan pyrkiä alittamaan tunkkaamalla, poraamalla tai muulla ”no dig”- menetelmällä.
Televerkon asennussyvyys on InfraRYL:stä poiketen vähintään 0,4 metriä.
Johdon omistaja on velvollinen korjaamaan / siirtämään / jatkamaan mikrokuitukaapelin kustannuksellaan, mikäli kadulla joudutaan saneeraamaan / korjaamaan kadun tai muun rakennetun kunnallistekniikan rakenteita niin, että mikrokuitukaapeli ei voi jäädä nykyiselle sijainnilleen. Korvausvelvollisuus koskee vain matala-asennuksesta johtuvia poikkeavia muutoskustannuksia.
Kaivu ja täyttö on tapahduttava kadun rakennekerroksia sekoittamatta.
Kadun rakennekerrokset ennallistetaan katusuunnitelmien tai olemassa olevien rakennekerrosten mukaisesti.
Kunnalle on pyydettäessä toimitettava kiviainesten seulontatulokset.
Katualueelle ei saa asentaa lämmöneristeitä.
Kaivanto on täytettävä kerroksittain sekä riittävän tehokkaalla tärylevyllä siten, että päällysteen alapuolisten kerrosten on ennen lopullista päällystettä täytettävä kadulle asetetut kantavuusvaatimukset.
Kaupungilla on oikeus suorittaa kohteessa kantavuusmittauksia. Työstä aiheutuneet kustannukset laskutetaan kaivuluvan saajalta, mikäli kantavuusarvot eivät täytä vaatimuksia. Pyydettäessä on toimitettava kantavuusmittaustulokset.
3.4 Vanhan asfalttipäällysteen leikkaukset ja asfalttipaikan pohjatyöt
Päällystystyön yhteydessä asfalttipäällysteen reunat leikataan suoriksi ajoradoilla vähintään 0,5 m ja muilla alueilla vähintään 0,2 m kaivannon kantavan reunan yli. Mikäli kaivannon reuna on sortunut aiheuttaen ryöstöjä, leikataan asfaltin reuna edellä kuvatulla tavalla suoraksi vähintään 0,5 m ryöstöä pitemmältä matkalta. Jos peräkkäisten ryöstöjen etäisyys toisistaan on alle 3 m, leikataan näiden väli samalle leveydelle. Päällystesaumojen tulee olla kadun suuntaisia tai kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden ja niiden on oltava suoria. Kapein päällystettävän alueen leveys on 1 m.
Jalkakäytävillä, korokkeilla ja kevytliikenneväylillä päällystys suoritetaan koko väylän leveydeltä. Ajoradoilla päällystystyö on suoritettava siten, että päällysteeseen jää vain yksi pituussuuntainen sauma, joka sijoittuu ajoradan keskikohdalle.
Mikäli päällysteen reunan leikkauksen jälkeen kaivannon viereen jää alle 10 m² suuruisia erillisiä saarekkeita vanhaa päällystettä, on nämä alueet päällystettävä uudelleen kaivannon päällystyksen yhteydessä. Epäselvissä tapauksissa lisäohjeita antaa luvan myöntäjä.
Paikkauksissa pitää liuostaa vanhan- uuden päällysteen saumat.
Lopulliset päällystekerrokset on tehtävä mahdollisimman pian, kuitenkin kuuden viikon kuluessa kaivutyön valmistumisesta. Jäätyneen maan aikana tehdyn kaivutyön lopullinen päällyste on tehtävä 30.6. mennessä.
3.5 Tilapäinen päällyste
Mikäli päällystetyillä alueilla kaivantoa ei heti täyttötyön jälkeen päällystetä lopullisilla päällystekerroksilla, on kaivanto päällystettävä tilapäisellä päällysteellä PAB-päällysteellä (”öljysora”).
Päällysteellä on sama tasaisuusvaatimus kuin kaivantoa ympäröivällä kulutuskerroksella.
Työstä vastaavan on huolehdittava, että tilapäinen päällyste pysyy liikennettä tyydyttävässä kunnossa ja tasaisena. Mikäli hakija laiminlyö työnaikaisen kohteen hoidon, on kunnalla oikeus suorittaa tarvittavat korjaustoimenpiteet työstä vastaavan kustannuksella.
3.6 Ajoratamerkinnät
Pysyvät ajoratamerkinnät on tehtävä InfraRYL:n ja PANK ry:n julkaisemien normien mukaisesti.
3.7 Kiveykset
Ennen kiveyksen korjaustyöhön ryhtymistä, on ympäröivää kiveystä purettava vähintään siten, että kaivannon pinta liittyy jouhevasti vanhaan ympäröivään päällysteeseen. Betoni- ja luonnonkivipäällysteet on korjattava laadultaan (väri, muoto, materiaali ja kuvio) samoilla tuotteilla, kuin mitä aiempi päällyste oli. Ensisijaisesti käytetään puretut materiaalit uudelleen, mikäli ne eivät ole vaurioituneita tai merkittävästi kuluneita.
Puretut kivimateriaalit ovat kunnan omaisuutta ja niiden varastoinnista on sovittava tapauskohtaisesti kunnan kanssa.
3.8 Sorapintainen katu
Sorapintainen katu on kunnostettava alkuperäistä vastaavaan kuntoon.
3.9 Reunatuet
Kaivutyön yhteydessä liikkuneet tai poistetut reunatuet on palautettava kadun korkeus ja pituusleikkausten mukaiseen asemaan. Oikea toteutustapa on varmistetta kohdekohtaisesti luvan antajalta. Pääsääntöisesti asennusmateriaali, johon reunatuki asennetaan, on oltava samaa kuin muualla kadun kivilinjalla (murske, maakostea betoni, betoni tms.).
Jos reunatuki on kaivutyön yhteydessä vioittunut, on työstä vastaavan korvattava se ehjällä reunatuella kustannuksellaan. Reunatuet ovat kunnan omaisuutta, purettujen reunatukien väliaikaisesta varastoinnista on sovittava tapauskohtaisesti kunnan kanssa. Erityisesti talviaikana poistettuja reunatukia ei saa ilman lupaa varastoida työmaalle.
3.10 Kansistot
Katualueella kansistojen kantavuusvaatimus on 40 t ja asfaltoiduilla alueilla niiden tulee olla säädettävää (”kelluvaa”) mallia. Päällystetyllä alueella kansiston korkeusasema on asfaltin pinta -2 cm.
3.11 Rajamerkit ja kaiteet
Mikäli rajamerkki siirtyy tai häviää työn aikana, on otettava yhteys kunnan mittausyksikköön. Vahingon aiheuttaja vastaa kiinteistönmääritystoimituksen kustannuksista.
Vaurioituneet kaiteet on korjattava alkuperäistä vastaavaan kuntoon tai uusittava.
3.12 Valaistus
Katuvalojen poistamisesta ja siirtämisestä on sovittava kunnan katuvaloista vastaavan tahon kanssa.
4 Vihertyöt
Katuviheralueilla sekä puistoissa suoritettavissa kaivutöissä, tulee noudattaa Viherrakentamisen työselostuksen VRT’17 / InfraRYL periaatteita:
- Ylimääräiset massat on vietävä pois ja pinnat on tasattava.
- Kivet on poistettava kasvualustasta, nurmialueilta ja niityiltä.
- Suojarakenteet on poistettava töiden päätyttyä.
- Ensimmäinen leikkuu tehdään, kun nurmikko on 10 cm korkuinen.
- Loppukatselmointi tehdään vasta kun leikkuu tehty.
4.1 Nurmikot
Rakennustyönaikainen suojaus:
- Säilytettävä nurmikko suojataan rakentamalla tukeva aita nurmikkoalueen ympärille, mikäli ei kunnan kanssa toisin sovita. Aitauksen sisäpuolella ei saa varastoida rakennustarpeita tms. eikä liikkua ajoneuvoilla.
Vaurioiden korjaus:
- Rakennustöiden yhteydessä syntyneet vauriot korjataan paikkakylvöillä. Vauriokohtien maanpinta jyrsitään 15 cm syvyydeltä huomioiden korjattavan alueen hoitoluokka tai kunnan kanssa erikseen sovittavalla tavalla.
Niityt:
- Niittyjen ennallistamisesta on sovittava kunnan kanssa. Niityille ei saa läjittää kaivumaita.
4.1.1 Nurmikon teko ja alkuhoito
Kylvönurmikon alusrakennekerrokset tasataan ja niiden päälle levitetään kasvualustakerros. Kasvualustan paksuus tulee olla tiivistettynä vähintään 20 cm. Kasvualustana käytetään mm. peruslannoitettua ja kalkittua multaseosta, joka täyttää viherrakentamisessa käytettävien kasvualustojen laatuvaatimukset.
Kasvualusta tasataan ja tiivistetään jyräämällä esimerkiksi verkkojyrällä, jonka paino on noin 80 kg. Nurmikonsiementä kylvetään 2-3 kg /aari. Kylvön jälkeen siemen mullataan haravoimalla kevyesti siemen noin sentin syvyyteen. Puisto-nurmikoilla ja katuviherkaistoilla käytetään käyttöluokan 2 mukaista siemenseosta ja maisemanurmilla sekä tieluiskilla tiehallinnon vakiosiemenseosta. Multauksen jälkeen kylvetty alue jyrätään vielä kertaalleen. Kylvetty alue aidataan niin, että estetään läpikulku ja tallaaminen. Aitaus poistetaan vasta kun nurmikko on kunnolla lähtenyt kasvuun.
4.2 Takuu ja hoito
Nurmikon ja muun kasvillisuuden takuuaikainen vastuu on työstä vastaavalla takuuajan päättymiseen saakka. Kasvillisuuden ja muiden viherrakenteiden osalta suoritetaan takuukatselmus kunnan kanssa erikseen sovittavana ajankohtana.
5 Tilapäiset liikennejärjestelyt
Tilapäiset liikennejärjestelyt on rajoitettava mahdollisimman pienelle alueelle, jotta liikenteelle aiheutuva haitta jää mahdollisimman vähäiseksi.
Liikenteenohjaussuunnitelmaehdotuksessa on huomioitava ja esitettävä kaikki kyseisessä kohteessa olevat liikennemuodot (moottoriajoneuvot, jalankulku ja pyöräily). Suunnitelma tulee esittää työmaakohtaisella karttapohjalla. Lisäksi ehdotuksessa tulee huomioida esteettömyyden vaatimukset sekä näkörajoitteisten henkilöiden turvallinen liikkuminen.
Työstä vastaavan on selvitettävä etukäteen kohteessa olevat pelastustiet ja -paikat. Ne pitää olla esitettynä suunnitelmaehdotuksessa.
5.1 Liikenteenohjaukseen liittyvät määräykset ja ohjeet
Liikenteenohjaussuunnitelmaehdotus tarkastetaan luvanmyöntäjän toimesta. Kunta voi antaa tarkentavia määräyksiä ja ohjeita esitettyyn liikenteenohjaussuunnitelmaehdotukseen.
Jos määräyksiä ei noudateta, on kunnalla tarvittaessa oikeus teettää liikennejärjestelyt tai poistaa tarpeettomat järjestelyt työstä vastaavan kustannuksella.
5.2 Vastuu liikennejärjestelyistä
Vastuu tilapäisen liikenteenohjauksen toteuttamisesta ja ylläpidosta kuuluu työstä vastaavalle, huolimatta siitä, kuka liikenteenohjauksen käytännössä toteuttaa. Työstä vastaavan tulee nimetä vastuuhenkilö, jonka tulee olla perehtynyt liikenteenohjausta varoituslaitteiden käyttöön. Vastuuhenkilöllä pitää olla voimassa oleva Tieturva 2- koulutus.
Vastuuhenkilö valvoo ja huolehtii siitä, että työkohteen liikennejärjestelyt ja liikenteenohjaus ovat työn aikana ja työajan ulkopuolella (esim. viikonloppuisin) lupamääräysten edellyttämällä tavalla kunnossa. Vastuuhenkilö huolehtii myös, että pysyvät liikennejärjestelyt palautetaan ennalleen työn päätyttyä ja hän vastaa työmaan liikennemerkkien ja liikenteenohjauslaitteiden kunnosta.
6 Työn dokumentointi
Työ on dokumentoitava luotettavasti kartoituksella ja valokuvin, joista ilmenee työn vaaditut tiedot. Tiedot on tarvittaessa toimitettava Lupapisteeseen. Mikäli dokumentointia on laiminlyöty, voidaan vaatia työstä vastaavaa kustannuksellaan avaamaan työalueen rakenteita siten, että työ ja lupaehtojen noudattaminen voidaan todentaa kattavasti. Tämän jälkeen todetaan töiden laatu ja sovitaan jatkotoimenpiteistä. Jos työn laadussa ei ole huomautettavaa, saa työstä vastaava sulkea rakenteet. Kustannuksista vastaa työstä vastaava. Jos työstä vastaava ei suostu avaamaan rakenteita, voidaan avata rakenteita tarpeellisilta osin ja laskuttaa katuluvan mukaisista toimenpiteistä työstä vastaavaa. Kohteessa pidetään uusi loppu- / vastaanottotarkastus, kun rakenteet ja kohde on saatettu lupaehtoja vastaavaan lopputilaansa.
7 Vahingonkorvausvastuu
Kunnan suorittama valvonta ei poista työstä vastaavan ja työn toteuttajan vahingonkorvausvastuuta.
Katuluvan mukaisesta työstä vastaava on vastuussa kustannuksellaan kaikesta haitasta ja vahingosta, joka työstä aiheutuu tai on aiheuttanut kadun tai yleisen alueen rakenteille, kaapeleille, johdoille, rakennelmille tai laitteille, tienkäyttäjille ja kolmannelle osapuolelle. Korvausvastuu ei rajoitu katuluvan takuuaikaan, mikäli vahinko havaitaan takuuajan päätyttyä, eikä sitä ole ollut mahdollista havaita takuukatselmuksessa.
Kaikista luvan saajan toiminnasta aiheutuneista vahingoista tulee ilmoittaa luvan myöntäjälle välittömästi.