Syventävät opinnot
Perusopinnot jatkuvat syventävillä opinnoilla, jotka jakautuvat musiikissa ja tanssissa eri tavoin.
AMMATTIOPINTOIHIN TÄHTÄÄVÄ LINJA
Ammattiopintoihin tähtäävä linja soveltuu oppilaalle, jolla on halu ja edellytyksiä hakeutua musiikin ammattiopintoihin.
- Oppilaalle pyritään takaamaan riittävä instrumentti/instrumenttien, musiikin hahmotusaineiden opetus.
- Opinnoista laaditaan yhdessä opettajien kanssa suunnitelma koko opintoajaksi ja suunnitelmaa päivitetään ainakin lukuvuosittain.
- Opinnot ja päättötyö painottuvat musiikissa sen mukaan, mihin opintoihin oppilas on hakeutumassa.
Esittäminen ja ilmaisu
- Oppilas esiintyy aktiivisesti ja itsenäisesti.
- Syvennetään eri tyylilajien tuntemusta.
- Oppilas kehittää instrumentin teknistä hallintaa ja laajennetaan ilmaisutaitoa.
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
- Oppilas kykenee tavoitteelliseen harjoitteluun.
- Oppilas suunnittelee opintojaan sekä kykenee itsearviointiin.
- Syvennetään musiikillisia ja teknisiä taitoja.
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
- Musiikin hahmotusaineiden syventävissä opinnoissa tuetaan oppilaan itsenäistä kykyä kehittää musiikin hahmotustaitoja osana omaa muusikkoutta.
- Opinnot alkavat yhteisellä opintojaksolla, jolla kerrataan aiemmin opittua ja vahvistetaan olemassa olevia taitoja. Kurssin edetessä syvennetään osaamista säveltapailun, musiikin kuulonvaraisen hahmottamisen sekä musiikin teorian eri osa-alueilla. Aihealueisiin perehdytään monipuolisesti eri tyylisten sävellysten sekä musiikkikappale-esimerkkien avulla.
- Yhteisen opintojakson jälkeen musiikin hahmotusaineiden kurssivalikoimasta valitaan omia opintoja ja kiinnostuksen kohteita tukeva opintokokonaisuus.
Säveltäminen ja improvisointi
- Syvennetään improvisointi/sävellystaitoja.
Yhteismusiikki
- Yhteismusiikki on säännöllistä.
- Kehitetään yhteismusiikkitaitoja.
- Oppilas oppii hahmottamaan eri instrumenttien roolin yhteissoitossa.
Päättötyö
- Konsertinomainen jatko-opintoihin valmistava työ.
- Päättötyö voi sisältää poikkitaiteellisia toteutuksia.
INSTRUMENTTILINJA
- Instrumenttilinja soveltuu oppilaalle, jolla on halu syventää taitojaan omassa instrumentissaan omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan.
- Opinnoista laaditaan yhdessä opettajien kanssa suunnitelma koko opintoajaksi ja suunnitelmaa päivitetään lukuvuosittain.
- Opintoihin kuuluu instrumenttiopintoja, niitä tukevia valinnaisia musiikin hahmotusaineiden kursseja ja yhteismusiikkia.
- Päättötyö voi sisältää myös muita taidealoja.
Esittäminen ja ilmaisu
- Oppilas esiintyy aktiivisesti.
- Syvennetään eri tyylilajien tuntemusta.
- Oppilas kehittää instrumentin teknistä hallintaa ja laajennetaan ilmaisutaitoa.
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
- Oppilas asettaa tavoitteita harjoittelun määrään ja harjoittelutapoihin, joita hän pystyy toteuttamaan.
- Oppilas pystyy oman taiteellisen kokonaisuuden suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen ja itsearviointiin.
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
- Musiikin hahmotusaineiden syventävissä opinnoissa tuetaan oppilaan itsenäistä kykyä kehittää musiikin hahmotustaitoja osana omaa muusikkoutta.
- Opinnot alkavat yhteisellä opintojaksolla, jolla kerrataan aiemmin opittua ja vahvistetaan olemassa olevia taitoja. Kurssin edetessä syvennetään osaamista säveltapailun, musiikin kuulonvaraisen hahmottamisen sekä musiikin teorian eri osa-alueilla. Aihealueisiin perehdytään monipuolisesti eri tyylisten sävellysten sekä musiikkikappale-esimerkkien avulla.
- Yhteisen opintojakson jälkeen musiikin hahmotusaineiden kurssivalikoimasta valitaan omia opintoja ja kiinnostuksen kohteita tukeva opintokokonaisuus.
Säveltäminen ja improvisointi
- Syvennetään improvisointi/sävellystaitoja.
Yhteismusiikki
- Yhteismusiikki on säännöllistä.
- Kehitetään yhteismusiikkitaitoja.
Päättötyö
- Päättötyö on oppilaan vahvuuksien ja taitojen pohjalle rakentuva, mahdollisesti muita taidealoja sisältävä kokonaisuus
- Kokonaisuudesta vähintään 2/3 on soivaa ohjelmaa.
- Päättötyö voi sisältää poikkitaiteellisia toteutuksia.
MONIMUOTOLINJA
- Monimuotolinja soveltuu oppilaalle, joka on kiinnostunut opiskelemaan musiikkia monipuolisesti.
- Linjalla voi opiskella yhtä aikaa useampaa instrumenttia tai instrumentin lisäksi esimerkiksi musiikin teknologiaa ja sävellystä.
- Opinnoista laaditaan yhdessä opettajien kanssa suunnitelma koko opintoajaksi ja suunnitelmaa päivitetään lukuvuosittain.
- Opintoihin kuuluu instrumenttiopintoja, niitä tukevia valinnaisia musiikin hahmotusaineiden kursseja ja yhteismusiikkia.
- Päättötyössä esitellään opinnoissa hankittuja monipuolisia taitoja.
Esittäminen ja ilmaisu
- Oppilas esiintyy aktiivisesti.
- Syvennetään oppilaan omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita soitinvalintojen pohjalta.
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
- Oppilas asettaa tavoitteita harjoittelun määrään ja harjoittelutapoihin, joita hän pystyy toteuttamaan
- Oppilas pystyy omien tavoitteidensa kokonaisuuden suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen ja itsearviointiin.
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
- Musiikin hahmotusaineiden syventävissä opinnoissa tuetaan oppilaan itsenäistä kykyä kehittää musiikin hahmotustaitoja osana omaa muusikkoutta.
- Opinnot alkavat yhteisellä opintojaksolla, jolla kerrataan aiemmin opittua ja vahvistetaan olemassa olevia taitoja. Kurssin edetessä syvennetään osaamista säveltapailun, musiikin kuulonvaraisen hahmottamisen sekä musiikin teorian eri osa-alueilla. Aihealueisiin perehdytään monipuolisesti eri tyylisten sävellysten sekä musiikkikappale-esimerkkien avulla.
- Yhteisen opintojakson jälkeen musiikin hahmotusaineiden kurssivalikoimasta valitaan omia opintoja ja kiinnostuksen kohteita tukeva opintokokonaisuus.
Säveltäminen ja improvisointi
- Syvennetään improvisointi/sävellystaitoja.
Yhteismusiikki
- Yhteismusiikki on säännöllistä.
- Tutustutaan monipuolisesti eri musiikin genreihin.
Päättötyö
- Päättötyö on oppilaan vahvuuksien ja taitojen pohjalle rakentuva, mahdollisesti monen instrumentin kokonaisuus.
- Päättötyö voi sisältää poikkitaiteellisia toteutuksia.
PÄÄTTÖTYÖ
Päättötyö voi olla jokin seuraavista vaihtoehdoista:
- Soolo, duo tai ryhmäkoreografia
- Koreografia itselle ja/tai muille
- Tanssija toisen tekemässä koreografiassa
- Poikkitaiteellinen teos, jossa oppilas toimii koreografin tai tanssijan roolissa.
Ohjaava opettaja tukee oppilaan luovaa prosessia etenkin prosessin alkutaipaleella ja antaa eväitä itsenäiseen työskentelyyn puuttumatta liikaa oppilaan valmistamaan produktioon.
Oppilaan valmistava kirjallinen suunnitelma
- Mistä idea syntyy?
- Alkuun paneva idea: tapahtuma, ilmiö, musiikki, sisäinen liike
- Mitä halutaan ilmaista?
- Abstrakti, ennalta valittu sanoma tai kannanotto, tarina
- Pukusuunnitelma ja koko visuaalisen kokonaisuuden suunnitelma
- Ääni- ja valosuunnitelma
Arviointi
- Tanssija
- Oppilaan fyysisiä ominaisuuksia ei arvioida, mutta tanssiteknistä osaamista voidaan arvioida
- Koreografi
- Tilan käyttö
- Tasot
- Muodostelmat
- Tanssijoiden sijoittuminen tilaan
- Tilankäytöllinen monimuotoisuus
- Kehollisuus
- Kehon kokonaisvaltaisuus
- Dynamiikan ja liikelaatujen vaihtelut
- Ajalliset elementit ja niiden vaihtelut (tempo)
- Ilmaisu ja sen monipuolisuus
- Musiikin ja liikkeen yhteistyö
- Tilan käyttö
Oppilaan lopputyö pohjautuu opetussuunnitelman tanssiteknisiin lajeihin
Pääaineet ja valinnaiset
- Harrastamisen linjalla on mahdollista harrastaa tanssiteknisia lajeja, kuten balettia, jazzia sekä nykytanssia.
- Oppilaalla on mahdollisuus vaihtaa viikoittaisesta lajikokonaisuudesta yksi aine valinnaisissa olevaan oppiaineeseen (steppi, street, musikaalitanssi, koreografia-paja).
Tavoitteet
- Tarkoituksena on saada oppilas ymmärtämään taidetanssi monimuotoisena harrastuksena ja tarjota laajaa tanssillista osaamista.
- Tanssiopinnoissa on tärkeää, että oppilas oppii tunnistamaan tanssin vaikutukset omalle hyvinvoinnilleen niin, että hän hahmottaa omia vahvuuksiaan ja haasteitaan sekä oppii rytmittämään lepoa ja harjoittelua.
- Oppilas ymmärtää yksilöllisyyden merkityksen ja kunnioittaa jokaisen yksilön omaa persoonaa. Oppilas osaa toimia aktiivisesti ja rakentavasti ryhmässä sekä luovassa prosessissa.
- Jo pelkästään fyysisen kunnon ja jo opitun ylläpitäminen vaatii viikottaisia oppitunteja ja tämän lisäksi oppilaan tulee kehittää eteenpäin kokonaisvaltaista kehollista osaamista. Tanssitaiteessa toiston merkitys oppimisprosessissa nousee äärimmäisen tärkeäksi.
- Tanssi on fyysinen laji, jossa oppilaan keho on hänen instrumenttinsa.