Lähikoulu määräytyy väestörekisteriin kirjatun lähihuoltajan osoitteen mukaisesti. Oppilaan ensisijaisen lähikoulun määräytymisessä huomioidaan lisäksi lapsen terveydentilaan liittyvät tai muut erityiset syyt, koulumatkan pituus ja turvallisuus sekä sisarusperuste.
Koulupaikan määräytyminen
Oppilaan lähikoulu määräytyy kotiosoitteen perusteella.
Esiopetuksesta jaettavalla lomakkeella huoltaja ilmoittaa lapsensa kouluun sekä päivittää lomakkeella olevat esitäytetyt tiedot. Kouluun ilmoittautumisen perusteella opetuspäällikkö tekee lähikoulupäätöksen. Huoltajat saavat päätöksen postitse.
Oppilaan koulumatkan tulee olla mahdollisimman turvallinen ja lyhyt, ottaen huomioon asutus, koulujen sijainti sekä liikenneyhteydet. Lähikoulu voi kuitenkin olla myös muu kuin maantieteellisesti lähin koulu, mikäli siihen on pedagogiset syyt tai kun luonnolliseen lähikouluun jouduttaisiin perustamaan muutaman oppilaan vuoksi uusi opetusryhmä.
Lähikoulupäätöksen saatuaan huoltaja voi hakea oppilaalle koulupaikkaa muuhunkin kuin hänelle osoitettuun lähikouluun. Hakemus tehdään kirjallisesti kyseisen koulun rehtorille, joka päättää oppilaaksi ottamisesta. Toissijaiseen kouluun menevän oppilaan koulumatkakuljetuksista ja –kustannuksista vastaa aina huoltaja.
Jos lapsi on esikoulussa muualla, mutta on aloittamassa koulunkäynnin Valkeakoskella, tulee huoltajien olla yhteydessä kasvatus- ja opetustoimistoon.
Oppilaan yläkoulu määräytyy väestötiedoissa olevan asuinpaikan mukaan. Tammikuussa kuudesluokkalaisille jaetaan ehdotus lähikouluksi seitsemänneltä luokalta alkaen. Huoltajat tarkistavat lomakkeen tiedot ja tekevät mahdolliset lähikoulun muutosesitykset. Opetuspäällikkö tekee oppilaalle lähikoulupäätöksen.
Lähikoulupäätöksen saatuaan huoltaja voi hakea oppilaalle koulupaikkaa muuhunkin kuin hänelle määrättyyn lähikouluun. Hakemus tehdään kirjallisesti kyseisen koulun rehtorille, joka päättää oppilaaksi ottamisesta. Toissijaiseen kouluun menevän oppilaan koulumatkakuljetuksista ja –kustannuksista vastaa aina huoltaja.
Lapsen siirtyminen esiopetuksesta perusopetukseen edellyttää suunnitelmallista yhteistyötä esiopetuksen ja alkuopetuksen henkilöstön kesken. Tarvitaan oppimisympäristöjen, toimintatapojen ja ohjaavien asiakirjojen molemminpuolista tuntemista. Yhteistyö huoltajien kanssa ja keskinäisen luottamuksen rakentaminen on tärkeätä. Jokaisen lapsen tilanne, oppimisvalmiudet ja tarpeet otetaan huomioon.
Lasten mahdollisesti tarvitsema oppimisen ja koulunkäynnin tuki turvataan koulun aloitusvaiheessa ja tarkistetaan aamu- ja iltapäivätoimintaan tai kerhotoimintaan osallistumisen tarpeet ja mahdollisuudet. Lapsia kannustetaan olemaan ylpeitä esiopetuksen aikana opituista taidoista. Heitä rohkaistaan liittymään uuteen ryhmään ja toimimaan uudessa ympäristössä kohtaamiensa aikuisten kanssa.
Siirtyminen kuudennelta seitsemännelle luokalle edellyttää koulun tai koulujen henkilöstön suunnitelmallista yhteistyötä, opetuksen kannalta tarpeellisen tiedon siirtämistä sekä oppimisympäristöjen, toimintatapojen ja ohjaavien asiakirjojen tuntemista. Kodin ja koulun välisen vuorovaikutuksen merkitys korostuu siirtymävaiheessa. Siirtymä tarkoittaa oppilaille usein uuteen ryhmään sopeutumista, uusiin opettajiin ja ympäristöön tutustumista sekä uusien työskentelytapojen ja arviointikäytäntöjen kohtaamista.
Koulun tehtävä on huolehtia, että myös näillä vuosiluokilla työskentelytavat ja arviointikäytännöt ovat oppilaiden ikäkauteen ja edellytyksiin soveltuvia. Tärkeää on, että kotona ja koulussa huolehditaan oppilaiden mahdollisuudesta tuntea olonsa turvalliseksi samalla kun heitä rohkaistaan uusien asioiden kohtaamiseen.
Vastuu omasta opiskelusta lisääntyy ja monet tulevaisuuteen vaikuttavat valinnat tulevat ajankohtaisiksi. Oppilaiden kuunteleminen ja arvostaminen sekä heidän osallisuutensa omista asioista ja valinnoista päättämiseen on tärkeää. Lain edellyttämä erityisen tuen päätöksen tarkistaminen tehdään ennen seitsemännelle luokalle siirtymistä.
Perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa oppilaat suuntautuvat jatko-opintoihin ja tekevät päätöksiä koulutus- ja uravalinnoistaan. Siirtymä edellyttää suunnitelmallista ja monialaista yhteistyötä sekä vuorovaikutusta oppilaiden ja huoltajien kanssa. Tavoitteena on antaa oppilaille mahdollisimman hyvät valmiudet edetä perusopetuksesta seuraavaan koulutusvaiheeseen sekä turvata opiskelun edellytykset ja hyvinvointi.
Siirtyminen kohti uutta elämänvaihetta edellyttää nuorilta lisääntyvää elämänhallintaa, itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Koulu tukee oppilaita tässä kehitysprosessissa, jolloin oppilaanohjauksen ja oppilashuollon merkitys korostuu.
Oppilaat tarvitsevat runsaasti tietoa erilaisista peruskoulun jälkeisistä mahdollisuuksista sekä monipuolista ohjausta niin opinto-ohjaajalta kuin eri oppiaineiden opettajiltakin. On tärkeä varata aikaa keskustella oppilaiden kanssa heidän suunnitelmistaan ja auttaa oppilaita ymmärtämään jatko-opintojen asettamia vaatimuksia sekä tekemään realistisia valintoja.
Kun oppivelvollisuusikäinen lapsi muuttaa Valkeakoskelle, huoltajan tulee olla yhteydessä kasvatus- ja opetustoimistoon lähikoulun osoittamiseksi. Oppilaan tulee tuoda uuteen kouluun mukanaan erotodistus.