Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen kehittämistyö
Valkeakoskella perusopetuksessa valitaan vuosittain kehittäjäopettajia. Kehittäjäopettajat tuovat kouluihin omaa erityisosaamistaan ja ovat haastavissa opetussuunnitelman toteuttamisvaiheissa koulun toiminnassa mukana tukemassa. Tällaisia kohtia ovat mm. oppilaiden osallistaminen sekä TVT-taitojen harjoittelu.
Valkeakoskella kehittäjäopettajat toimivat muun muassa kouluilla OppilasAgenttien ohjaavina opettajina. OppilasAgentit ovat erikseen valittu joukko oppilaita, jotka ovat kiinnostuneita teknologiasta ja toimivat koulussansa vertaistukena ja apukäsinä erilaisissa TVT-aiheissa, oli sitten kyseessä robotiikka, koodaus, videoeditointi tai digiturvataidot.
Kehittäjäopettaja voi myös toimia kouluja kiertävänä tai koulukohtaisena tutoropettajana ja näin edistää opetusteknologian pedagogista käyttöä ja olla mukana kehittämässä koulujen toimintakulttuuria. Tutoropettajatoiminnassa työskentelyn perusajatuksena on yhteisopettajuus, yhteistyö, jakaminen ja verkostoituminen.
NettiAgentti-hanke on ollut Valkeakoskella käynnissä vuosina 2020-2022. Hankkeen tavoitteena oli oppia toimimaan turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä ja tunnistamaan piilossa olevaa vaikuttamista. Tavoitteena oli löytää toimintamallit pelottelun, houkuttelun, seksuaalisen häirinnän, kiusaamisen ja ahdistelun varalle.
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman hankkeen myötä kehitettyä toimintamallia toteutetaan Valkeakoskella myös tulevaisuudessa.
Toimintamallin tavoitteena on opettaa perusopetuksen oppilaat toimimaan turvallisesti verkossa ja tunnistamaan piilossa olevaa vaikuttamista. Aiheisiin tutustutaan perusopetuksessa 1.–9. lk. ikätasolle sopivalla tavalla ja teema nousee esiin jokaisella luokka-asteella.
Mallissa hyödynnetään olemassa olevia rakenteita, kuten OppilasAgentti-toimintaa sekä vuosittaisia, kunnan eri yksiköiden ja kolmannen sektorin koko ikäluokalle järjestämiä tapahtumia, tapaamisia ja muita toimintoja.
Jotta kokonaisuus pysyy hallinnassa ja eri yksiköt ovat perillä toistensa toiminnasta, kunnan koulutoimen hallinnosta kutsutaan vuosittain koolle lasten ja nuorten kanssa työskentelevät kunnan yksiköt ja keskustellaan turvataitoihin liittyvistä toimenpiteistä ja painopisteistä.
Varhennetun kielenopetuksen ja kielitietoisuuskasvatuksen aloittavien opettajien osaamisen laaja-alainen kehittäminen. Rehtoreiden ja päiväkodinjohtajien perehdyttäminen aiheeseen.
Oman sisäisen ja naapurikuntien välisen yhteistyön rakentaminen sekä alueellisen verkostoitumisen käynnistäminen.
Kaikkien varhennetun kielenopetuksen aloittavien opettajien monipuolinen kouluttaminen sekä jatkossa varhentavien osaamisen kehittämisen rakenteen ja toimintamallin suunnittelu. Erityistarpeena huomioidaan henkilöstön yhteistoiminnan käynnistäminen. Samanaikaisesti kunnassa toteutetaan omarahoitteista digiloikkaa, joten verkkokoulutus otetaan vahvasti mukaan.
Kouluille ja varhaiskasvatukseen herätetään ja rakennetaan kielitietoista toimintakulttuuria.
Varhaiskasvatukseen ja erityisesti esiopetukseen pyritään kehittämään kielikasvatusta mm. kielisuihkutus- ja kielirikasteisuusosaamista ja -valmiutta. Tähdätään yhtenäisen kielipolun luomiseen.
Painopistealueet
- Vahvistetaan opettajien osaamista, miten kieltä opitaan ja opetetaan vuosiluokilla 1–2
- Samanaikaisopettajuuden kehittäminen A1-kielen opetuksessa
- Uuden paikallisen tai alueellisen verkoston käynnistäminen tai jo olemassa olevan tukeminen ja vahvistaminen
- Yhtenäisen kielipolun rakentaminen esiopetuksesta toiselle asteelle
Hankkeen koordinaattori
Marjo Harju
Kielitutorit
Katja Mattsson (Tietola, Roukko, Sassi ja Rauhala)
Pauliina Jortikka (Kärjenniemi, Sorrila, Leppälä ja Tarttila)
Hankkeen aikataulutus
Aloitus: Kevät 2019
Hankkeen tuloksia arvioidaan syksyllä 2020.
Koulukerhotoimintaan saadaan avustusta aluehallintovirastolta (Harrastava Valkeakoski -kerhotoiminta) ja opetushallitukselta (koulukerhotoiminta).
Avustusten tuella suunnitellaan kerhoja ja harrastuksia, jotka perustuvat lasten ja nuorten kuulemisiin. Harrastukset ja kerhot toteutetaan lapset, nuoret ja perhe osallistaen. Samalla vahvistetaan myös eri harrastustoimijoiden välistä yhteistyötä. Aktiivinen harrastustoiminta on tärkeä ennaltaehkäisevä mekanismi ja yksi hyvinvoinnin kehittämisen kokonaisuuden painopisteistä Valkeakoskella. Kerhotoiminnan kehittämisen periaatteena on tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet mielekkääseen vapaa-ajan toimintaan koulupäivän yhteydessä. Kerho- ja harrastustoimintaa kouluilla järjestävät perusopetus-, vapaa-aikapalvelut sekä urheiluseurat ja yhdistykset.
Valkeakoskella on lähdetty toimintakaudella 2024-2025 kehittämään esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä.
Esiopetuksen ja alkuopetuksen yksiköiden yhteistyön tueksi on laadittu yhteistyön vuosikello.
Hankkeen päätavoitteena on luoda kokonaisvaltainen ja ikätasoisesti etenevä polku perusopetuksen ilmasto- ja ympäristökasvatukseen. Opetushallituksen rahoittaman hankkeen myötä ympäristökasvatuksen hyviä käytäntöjä jaetaan sekä organisoidaan toimintaa systemaattisempaan muotoon.
Polun tavoitteena on oppilaiden luontosuhteen kehittäminen sekä yhteiskunnallisen toimijuuden lisääminen. Oppilaille pyritään tarjoamaan tietoa sekä mahdollisuuksia tehdä itse ilmasto- ja ympäristöystävällisiä tekoja.
Hankkeessa pyritään hyödyntämään paikallisia yrityksiä ja järjestöjä yhteistyökumppaneina. Tämän avulla saadaan myös varmistettua polun jatkuminen hankkeen loppumisen jälkeenkin.
Lisätietoa https://sites.google.com/edu.valkeakoski.fi/ymparistokasvatus/etusivu