Voipaalan taidekeskus on täyttynyt jälleen lasten ja nuorten upeista taideteoksista, joita on tehty lukuvuoden 2023–2024 aikana. Emilin opettajat pystyttivät näyttelyä noin viikon verran. Lasten ja nuorten teosten esillepano on mietitty tarkasti, sillä ne ansaitsevat niille kuuluvan arvon tulla esitellyiksi. Näyttelyssä on lähes tuhat teosta valkeakoskelaisilta 5–17-vuotiailta lapsilta ja nuorilta.
– On tärkeää, että oppilaat näkevät itsekin miten hienoja teoksia on tehty. Myös näyttelyripustuksella on iso merkitys. Voipaalan kevätnäyttelyn ovat ripustaneet taiteen ammattilaiset, kuvataideopettaja Miia Änäkkälä muistuttaa.
Sunnuntaina 28. huhtikuuta avautuneessa kevätnäyttelyssä kävi noin 400 vierasta.
Kuvataideharrastus tukee luovuutta
Taiteen perusopetuksen opintoihin sisältyy lopputyö, jonka voi tehdä noin 17–18-vuotiaana opintojen ollessa pidemmällä.
Kuvataiteen lopputyön tehnyt oppilas Iita Mättö kertoo, että kuvataideharrastus on lisännyt luovaa ajattelua.
– Jos saan jonkun idean, osaan säätää sitä miten haluan. Käytin teoksen tekemisessä kaikkia 11 vuoden aikana oppimiani taitoja.
Mätön maalauksen aiheena on näyttävä ja vauhdikas autourheilulaji drifting. Siinä autoradalla ajetaan sivuluisussa mahdollisimman nopeasti.
– Seuraan autourheilua ja sain teokseeni idean amerikkalaiselta drifting-radalta otetusta kuvasta, jonka pohjalta suunnittelin maalauksen. Muutin toisen auton väriä, sillä sininen oli helpompi maalata. Oikeat autojen sävyt katsoin tuon automerkin tallin autoista, Iita kertoo maalausprosessin vaiheista.
– Maalauksen kolmiulotteinen pinta on saatu aikaiseksi sekoittamalla sokeria ja akryylimaalia. Se oli ihan mun oma idea!, Mättö kertoo materiaalikokeiluistaan.
Omia aiheita ja tutkielmia vanhojen mestareiden teoksista
Minttu Mutasen lopputyössä on 366 kissaa.
Kuvataiteen opinnoissa näkyy monipuolisuus. Esillä on taidokkaita eri tekniikoin tehtyjä piirroksia ja maalauksia, veistoksia ja rakennelmia, grafiikkaa, valokuvaa, uv-teoksia ja keramiikkaa. Inspiraatiota aiheisiin on haettu niin arjen asioista, ympäristöstä, ajankohtaisista ilmiöistä, mielikuvituksesta kuin taidehistoriastakin. Omien, itselle merkityksellisten aiheiden, ideoiden ja huumorin löytyminen teoksista, ilahduttaa, sillä itseilmaisu on tärkeä osa kuvailmaisua.
Oppilaat hämmästyttävät taidoillaan ja osaamisellaan.
Opintoretki Ateneumin Albert Edelfeltin näyttelyyn on innoittanut muutamia ryhmiä maalaamaan Edelfeltin teosten pohjalta. Vanhojen mestareiden töiden tutkiminen on klassinen tapa opetella maalaamista. Näyttelyssä on esillä 13-vuotiaiden oppilaiden harjoitelmia Edelfeltin maalauksesta Kaukolanharju auringonlaskun aikaan, joiden maalaamiseen meni viisi opetuskertaa.
– Tehtävä tarjosi kokemuksen siitä, miten netissä olevan taideteoksen kuvan värit poikkeavat alkuperäisestä. Alkuperäinen maalaus on hyvä nähdä livenä itse, Änäkkälä pohtii.
Barbiet, Spiderman, Pikku-Picassot ja ovat löytäneet paikkansa näyttelystä eri tekniikoin toteutettujen lintuaiheiden, muotokuvien, lentävien korentojen ja mielikuvitusotusten rinnalla. Useita teoksia on valmistettu pitkään, ja prosessia palkitsee onnistunut lopputulos ja teoksen esilläolo näyttelyssä.
Kudontaa ja keramiikkalintuja.
Keramiikkalintu on taidokkaasti valmistettu.
Käsityön opinnoissa kuluneena lukuvuonna on tutustuttu muun muassa huovutukseen, ompeluun ja pienten käyttöesineiden valmistamiseen. Esillä näyttelyssä on muun muassa tarjottimia, nojatuoliverhoilutyö ja huppareita.
– Oppilaat ovat tänä vuonna valmistaneet komebukuroita eli japanilaisia riisipusseja. Neliskanttisen pussukan kankaat on itse värjätty ja maalattu ja kankaaseen on painettu kuvioita. Oppilaat ideoivat, että pussukassa voisi säilyttää karkkeja tai hiusjuttuja, käsityönopettaja Kirsi Tahkola kuvailee.
Esillä on myös taiteen perusopetuksen viime vuonna yhteistyönä tuotetun Liisa Ihmemaassa -näytelmän puvustussuunnittelua ja tarpeistoa.
– Suunnittelu on koko vuoden juttu, jossa tehdään yhteistyötä ohjaajan kanssa ja esimerkiksi pohditaan mittasuhteita eli miltä tarpeisto näyttää teatterilavalla, Tahkola kertoo.
Kangastyynyn kuva-aiheena on oma silmä.
Arkkitehtuuriharrastus kiinnostaa yhä useampia
Emilissä on voinut harrastaa arkkitehtuuria omana taiteenalanaan vuodesta 2020 lähtien.
Reetta Niemisen arkkitehtuuriopintoihin liittyvä lopputyö on pienoismalliteos, jolla on yhtäläisyyksiä Valkeakoskeen. Teos on pelkistetty ja viitteellinen, mutta esimerkiksi kappelikirkko on tunnistettava. Nieminen halusi käyttää lopputyönsä tekemiseen kivitavarasavea.
– Emilissä oltiin joskus aiemmin tehty pieni keramiikkatalo. Ja koska tykkäsin sen tekemisestä, niin ajattelin, että voisin tehdä lopputyön samasta materiaalista, Nieminen kuvailee.
Nieminen vaihtoi käsityöopinnot arkkitehtuuriin, kun suuntaus tuli Emilissä tarjolle.
– Emilissä harrastaminen on tarjonnut mahdollisuuksia tehdä monenlaisia teoksia. Täällä olen oppinut, mitä erilaisista materiaaleista pystyy tekemään ja miten.
Arkkitehtuurissa Reetta Niemistä kiinnostaa erityisesti rakentaminen.
Arkkitehtuuri on vetänyt mukaan entistä enemmän niitä oppilaita, joita kiinnostaa rakentelu ja muotoilu, mutta myös piirtäminen, ympäristön tutkiminen, mielikuvitusaiheita poissulkematta. Opinnoissa tutustutaan arkkitehtuuriin monipuolisesti eri tekniikoin. Näyttelyssä on esillä muun muassa pienoismalleja, 8-vuotiaiden karkkitehdas-yhteisteos ja persoonallisia arkkitehtuurivalokuvia.
8-vuotiaiden arkkitehtuuriryhmä on rakentanut myös vanhojen talojen julkisivuja kierrätysmateriaaleista.
– Taloista tuli uuden ajan puutaloja, joissa on vanhaa patinaa. Oppilaat olivat tehtävästä innoissaan ja viimeistelivät niitä loppuun asti, kuvataideopettaja Petra Heikkilä-Perkiö iloitsee.
Julkisivun rakentelu innosti arkkitehtuurioppilaita.
Näyttelyn digitaalinen kuvakooste Valkeakoski-päiväksi Itsenäisyydenpuistoon rakennetusta Emilin Valopuistosta muistuttaa, että osa vuodesta on käytetty syksyllä esillä olleiden valoteosten valmistamiseen.
Tietolaatikko
• Kuvataide- ja käsityökoulu järjestää taiteen perusopetusta valkeakoskelaisille lapsille ja nuorille kuvataiteissa, arkkitehtuurissa ja käsityössä. Valkeakoskella Emilin pääopetuspiste on Kulttuurikeskus Luovassa.
• Emil vaikuttaa vahvasti lastenkulttuurissa kehittämällä taidekasvatustoimintaa, järjestämällä näyttelytoimintaa, tapahtumia, lyhytkursseja sekä tuottamalla Valkeakosken kaupungin kulttuurikasvatussuunnitelmaan kuuluvat kuvataiteen kulttuuripolkutyöpajat varhaiskasvatukseen vuosittain koko 5-vuotiaiden ikäluokalle ja peruskouluun koko 2-luokkalaisten ikäluokalle.
• Harrastuskäyntejä Emilissä noin 13 000 /vuosi. Säännöllisen perustoiminnan oppilaita on vuosittain 450.
• Uusien oppilaiden hakuaika ensi lukuvuoden opintoihin on auki 2.–26.5. Ilmoittautumiset osoitteessa https://emil.eepos.fi
• Näyttely Voipaalassa on avoinna 28.4.–26.5. tiistaista sunnuntaihin kello 11–17. Avoinna vappuna, helatorstaina ja äitienpäivänä.
Teksti ja kuvat: Johanna Kivioja, Valpuri Tauriainen